English
繁體中文
简体中文
English
繁體中文
简体中文

媒體報道

CNN

Lower your risk of irritable bowel syndrome by adopting a healthy lifestyle, new study suggests

中大研究顯示,採取健康的生活方式,包括多做運動、高質素飲食、充足睡眠、適量飲酒及不吸煙,可降低患上腸易激綜合症的風險。

China develops potential new treatment for brain tumours and Parkinson’s disease

中大及港大跨學科團隊研發一款互動式多階段機械人定位器,旨在為腦腫瘤和柏金遜症患者提供更準確及有效的治療。

Study in Hong Kong sparks new therapeutic target for lung cancer

中大研究團隊發現造血調節因子Runx1會影響腫瘤患者的巨噬細胞之MMT,或可成為肺癌治療的有效靶點。

CUHK finds new way to screen children with leukaemia

中大研究團隊發現一個新方法,識別出患有急性淋巴細胞白血病兒童。此方法是透過檢測癌細胞表面是否存在細胞表面蛋白CD9來作出識別,能有效預測患者的復發風險,以提供更適合的治療方案。

Reversing type 2 diabetes is much harder than clinical trials suggest

吳鴻江博士的團隊揭示,在成功減重的二型糖尿病患者中,有參與臨床研究的患者比起沒有參與的更有可能達到「糖尿病緩解」,這或許與臨床研究中的支援及干預措施有關。

Hong Kong researchers discover mechanism that may provide ‘new angle’ in developing treatments for ALS

中大與牛津大學展開合作研究項目,當中發現了一種新發病機制,可為開發治療罕見神經退化性疾病肌萎縮性脊髓側索硬化症(漸凍人症)的方法提供新見解。

360-year-old abandoned Hong Kong Hakka village is born again – the award-winning revitalisation of Mui Tsz Lam

中大領導的梅子林復育計劃讓擁有360 年歷史的荒廢客家村落梅子林村重啟活力。項目獲得多個獎項和認可。

New Atlas

AI scope hunts down colon polyps, aiding less experienced doctors

中大醫學院發現以人工智能輔助大腸內窺鏡檢查可以幫助資歷較淺的醫生識別大腸瘜肉,以減低漏檢大腸癌先兆的風險。

Probiotics helped reduce fatigue and memory loss from long covid

黃秀娟教授團隊發現,微囊鎖活菌配方(SIM01)能增強腸道微生物多樣性和促進益菌生長,從而減少新冠後遺症患者的疲倦、記憶力減退和胃腸道問題。

The gradual return of Hong Kong’s mangroves

梁沛健博士討論了香港紅樹林因城市發展而減少,以及因保育工作逐漸恢復的情況,並強調維持鳥類棲息地的重要性。

Hong Kong academics warn hot nights to increase by 50%, this year’s record rainfall will be outstripped and call for coordinated response

中大領導聯校研究推算,香港於2040-2049年極端天氣將變得更普遍,熱夜和極端降雨量均會大幅增加。

New Atlas

Off-road ambulance, glass coating, and novel IV drip win Dyson Awards

中大學生研究團隊憑發明用廢玻璃製成的降溫塗層「E-COATING」,勇奪James Dyson Award的國際可持續發展大獎。